Een professionele huisstijl voor Jeugdzorg Ter Elst
Een visuele strategie voor 2020-2026 en een straffe huisstijl die medewerkers en cliënten met fierheid uitdragen.
Projecten
Jeugdzorg Ter Elst is een organisatie die zorg biedt aan kinderen, jongeren en hun gezin.
Zij kregen in 2019 een nieuwe huisstijl waarop we verder zouden bouwen.
Er zijn verschillende takken waarop de organisatie wil inzetten om consistentie, samenhang en professionaliteit uit te stralen.
- Het visueel vertalen van de missie, visie en waarden.
- Het kantoorgebouw visueel aantrekkelijk maken voor kinderen en jongeren.
- De interne communicatie behapbaar, warm en verbindend maken.
- Ons verhaal laagdrempelig en behapbaar maken in externe communicatie.
Heel wat verschillende terreinen dus die ook wel een verschillende aanpak vragen.
Strategie in beeld
We zijn gestart met het uitwerken van de strategie voor 2020 – 2026, waarbij we de hele abstractie missie, visie en waarden visueel zijn gaan vertalen naar een heldere, herkenbare metafoor die met 1 blik alles zegt. Dit was de eerste stap in het zoeken naar een visuele identiteit.
Het logo van de boom bracht ons meteen naar het bos. Een boom die stevigheid biedt voor warme zorg en huislijkheid. Maar ook een boom die in verbinding staat met anderen om de zorg samen te dragen.
De organisatie ziet de waarden ( warm – samen – gedreven – moedig – open ) als een rode draad en houvast bij elke keuze en beslissing. Net door ze heel visueel en herkenbaar te maken, leven ze ook effectief in de organisatie en zijn ze een deel van de taal van Jeugdzorg Ter Elst geworden.
Aankleding gang
De waarden werden gedrukt als sticker van 50 cm diameter en bevestigd op de deuren van de vergaderzalen. Deze stap liep samen met het opvrolijken van de donkere, lange gang in het kantoorgebouw. Het thema van de bomen komt hier terug, waarbij de vilten kruinen de kille wand verzachten. Verder kozen we bewust om de koudere kleuren blauw en groen te breken met een warme oranje kleur. Voor de naambordjes aan de deur nam ik ijkpunt onder de arm zodat het hout extra warmte en zachtheid kan binnen te brengen.
De kers op de taart is het logo op een multiplex paneel, gelasercut uit hout en opgevuld met mos.
Merkidentiteit
Een merkidentiteit vraagt om duidelijkheid en uniformiteit. Ze zou van kilometers ver herkenbaar moeten zijn. Hier vond ik het belangrijk om de huisstijl kleuren blauw en groen te gebruiken en te zoeken om hiermee tot een speelse, zachte uitstraling te komen. Dat vond ik in pastel-varianten van beide kleuren. De externe communicatie wordt hierdoor zeer herkenbaar.
We zijn gestart met het uitwerken van de strategie voor 2020 – 2026, waarbij we de hele abstractie missie, visie en waarden visueel zijn gaan vertalen naar een heldere, herkenbare metafoor die met 1 blik alles zegt. Dit was de eerste stap in het zoeken naar een visuele identiteit.
Het logo van de boom bracht ons meteen naar het bos. Een boom die stevigheid biedt voor warme zorg en huislijkheid. Maar ook een boom die in verbinding staat met anderen om de zorg samen te dragen.
De organisatie ziet de waarden ( warm – samen – gedreven – moedig – open ) als een rode draad en houvast bij elke keuze en beslissing. Net door ze heel visueel en herkenbaar te maken, leven ze ook effectief in de organisatie en zijn ze een deel van de taal van Jeugdzorg Ter Elst geworden.